Kolorowy Uniwersytet UAM: „O turbocie i złotej rybce. Baśnie braci Grimm i ich tajemnice”

kolorowy12Nasza Alma Mater od pewnego czasu prowadzi roczne zajęcia dla uczniów szkół podstawowych, visit web czyli Kolorowy Uniwersytet UAM. Młodzi słuchacze co miesiąc odwiedzają inny wydział i słuchają tam wykładów z danej dziedziny, mają również swoją inaugurację roku akademickiego, zbierają podpisy w indeksach, a na zakończenie biorą udział w uroczystym absolutorium. W ten sposób poznają naszą uczelnię od środka (kto z nas zwiedził wszystkie wydziały naszej uczelni?), zyskują orientację w różnych dziedzinach nauki i być może już teraz zaczynają rozmyślać nad wyborem kierunku studiów w niedalekiej przyszłości.

13 marca przyszła kolej na wizytę młodych studentów (w liczbie około 200 osób!) na Wydziale Neofilologii UAM. Jeszcze jesienią Instytut Językoznawstwa UAM wystąpił z propozycją zajęć poświęconych baśniom braci Grimm, a nasza propozycja na tyle się spodobała organizatorom Kolorowego Uniwersytetu, że to właśnie ona została wybrana. I zaczęły się przygotowania?

W ciągu kilku miesięcy dyskusji wraz z głównymi koordynatorkami projektu, doktorantkami z naszego Instytutu: Agatą Karaśkiewicz i Małgorzatą Krysiak, doszłyśmy do wniosku, że jeśli nasz wykład będzie poświęcony baśniom braci Grimm, to musimy zadbać nie tylko o część merytoryczną, lecz również o prawdziwie baśniową atmosferę. I tak zrodził się pomysł, żeby organizatorzy (wraz z wykładowczynią) przebrali się za baśniowe postaci, żeby witać dzieci baśniowymi pierniczkami jak z baśni Jaś i Małgosia oraz żeby na koniec obdarować wszystkich uczestników baśniowymi pamiątkami. Zaplanowałyśmy także konkurs na znajomość baśni braci Grimm, w którym nagrodami były pięknie ilustrowane wydania baśni braci Grimm wydawnictwa Media Rodzina. Wydawnictwo Media Rodzina wsparło nas także w zakresie wspomnianych pamiątek, zapewniając nam ogromne ilości zakładek książkowych, pocztówek i baśniowych lizaków.

_DSC0013

Kolejnym etapem pracy, który pozostawał całkowicie w mojej gestii, było przygotowanie wykładu O turbocie i złotej rybce. Baśnie braci Grimm i ich tajemnice. Postanowiłam poszerzyć wiedzę dzieci o baśniach braci Grimm poprzez krótkie przybliżenie sylwetki autorów oraz wspólne ustalenie ?kanonicznej? wersji najbardziej znanych baśni (Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka, Roszpunka, Jaś i Małgosia, Kopciuszek itd.). Takie ujęcie tematu ma nie tylko walor czysto erudycyjny, lecz także pozwala na krytyczne podejście do istniejących adaptacji znanych baśni. Równocześnie jako tłumaczka najnowszego wydania baśni chciałam opowiedzieć o zmianach, które pojawiły się w nowym przekładzie, oraz wyczulić słuchaczy na kwestie odmienności językowej i wierności w przekładzie, co w przyszłości pozwoli dzieciom być krytycznymi odbiorcami literatury tłumaczonej z obcych języków. Na koniec postanowiłam ukazać wszechobecność motywów Grimmowskich w kulturze, aby pokazać słuchaczom, że znajomość kanonu baśni jest podstawą pełnoprawnego uczestnictwa w dialogu kulturowym. Prezentację wzbogaciłam ilustracjami z obydwu wydań baśni wydawnictwa Media Rodzina (autorstwa Adolfa Borna i Ottona Ubbelohdego), które często pojawiają się także na naszym blogu w niniejszej zakładce.

Nasza impreza odbyła się 13 marca 2014 r. w sali C2 Collegium Novum, która chociaż największa na naszym wydziale, to jednak z trudem pomieściła tłumy studentów. Miłych gości witali w progu baśniowymi piernikami: baśniowa wiedźma, Czerwony Kapturek, Roszpunka, Kot w Butach, Zła Królowa. W rozdawaniu pierniczków pomagało dwóch przedszkolaków, Artur i Marta, którzy również byli przebrani w bajkowe stroje.

W tym miejscu chciałabym bardzo mocno podkreślić, że nasz wydziałowy Kolorowy Uniwersytet nie byłby tak udany bez wielkiego wsparcia i zaangażowania osób, które ? tytułem mojego osobistego podziękowania ? chciałabym tu wymienić w kolejności alfabetycznej; są to:

  1. Katarzyna Drużbiak, studentka językoznawstwa i informacji naukowej, pełniąca rolę fotografa;
  2. Weronika Jarzyńska, studentka etnolingwistyki, witająca gości i czuwająca nad spokojnym przebiegiem imprezy;
  3. Sara Popiołek (Kot w Butach), studentka filologii wietnamskiej, która z wielkim poświęceniem czuwała w trakcie wykładu, by spośród odpowiedzi udzielanych przez słuchaczy, wyłuskać tę jedyną właściwą;
  4. Paweł Soboń, student etnolingwistyki, pełniący rolę fotografa;
  5. Magdalena Zadora (Roszpunka), studentka filologii wietnamskiej, która wspierała Kota w Butach w niełatwej pracy odnajdywania dzieci udzielających właściwych odpowiedzi na pytania konkursowe.

kolorowy16

 Organizatorki imprezy, Agata Karaśkiewicz (baśniowa wiedźma) oraz Magdalena Krysiak (Czerwony Kapturek) czuwały nad całością, witały w progu uczestników, a po zakończeniu obdarowały zwycięzców zasłużonymi nagrodami.

Warto dodać, że baśniową prezentację poprzedził wykład młodego wykładowcy (zgodnie z zasadą Kolorowego Uniwersytetu, na którym w rolę naukowców wcielają się sami uczestnicy). Był to Filip Biegański z SSP nr 29 w Poznaniu, który opowiedział o swojej pasji, czyli najszybszych pojazdach świata, a całość zilustrował profesjonalnie przygotowaną prezentacją multimedialną.

kolorowy11

Podsumowując chciałabym jeszcze odnieść się do moich osobistych wrażeń z wykładu. Baśnie braci Grimm, chociaż należą do światowego kanonu literatury dziecięcej, nie są wcale tak dobrze znane w Polsce. Cieszę się, że mogłam przybliżyć młodym studentom wiele z ich tajemnic. I tak, słuchacze mogli dowiedzieć się:

  1. że bracia Grimm nie byli autorami swoich baśni, lecz zbieraczami gotowych fabuł (odwrotnie do innego klasyka ? Hansa Christiana Andersena);
  2. że królewna nie odczarowała żabiego króla pocałunkiem (lecz rzuciła nim w złości o ścianę);
  3. że Kopciuszek nie dostał balowej sukienki od wróżki (lecz od ptaków, które zamieszkiwały drzewo wyrosłe na grobie matki Kopciuszka);
  4. że baśniowy happy end w Królewnie Śnieżce wcale nie polega na romantycznym pocałunku, lecz na o wiele istotniejszej kwestii: sprawiedliwej karze, która dotyka dzieciobójczynię.

Nie wszyscy wiedzieli również,

  1. dlaczego Roszpunka ma na imię Roszpunka;
  2. dlaczego zwierzęta chciały zostać miejskimi muzykantami w Bremie;
  3. dlaczego Jaś i Małgosia zgubili się w lesie;
  4. co wyłowił z wody rybak;
  5. i kim jest Rumpelnicki z filmu Shrek?

Ci, którzy znali odpowiedź na te pytania, zostali obdarowani nagrodami w uznaniu ich nieprzeciętnej wiedzy o świecie baśni braci Grimm.

Pozostaje mi wierzyć, że nasi słuchacze zapamiętają na długo wspólne popołudnie i zabiorą się za lekturę baśni, pamiętając, że nie są to tylko bajeczki dla przedszkolaków, lecz ?literatura mędrców?, w której ujawnia się ludzkie ?łaknienie sprawiedliwości? i tęsknota za światem, w którym dobro zawsze zwycięża.

 

***

Wszystkie zdjęcia autorstwa Katarzyny Drużbiak  i Pawła Sobonia. Poniżej jeszcze drobny wybór:

kolorowy1

kolorowy

 kolorowy17

kolorowy2

 kolorowy14

czerw

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


siedem + = 16